حلقه های کوته و حلقه هایی که مدول ها روی آن ها جمع مستقیم مدول های توسیعی است

پایان نامه
چکیده

فرض کنیم ‎r‎ یک حلقه ی شرکت پذیر یکدار باشد. ‎r‎ را کوته ی چپ ‎(راست)‎ گوییم، هرگاه هر ‎-r‎مدول چپ ‎(راست)‎ جمع مستقیم مدول های دوری باشد. همچنین ‎r‎ را کوته گوییم، هرگاه هم کوته ی چپ و هم کوته ی راست باشد. در این پایان نامه ابتدا به بررسی حلقه های کوته ی چپ و حلقه های کوته در حالت تعویض ناپذیر و در حالتی که تمام خودتوان های ‎r‎ مرکزی باشند، پرداخته ایم. ثابت می کنیم که با شرط بالا اگر ‎r‎ حلقه ی کوته ی چپ باشد، آن گاه ‎r‎ یک حلقه ی ایدال اصلی راست آرتینی است. همچنین نتیجه می گیریم که ‎r‎ حلقه ی کوته است اگر و فقط اگر ‎r‎ یک حلقه ی ایدال اصلی آرتینی باشد. در ادامه به بررسی حلقه هایی چون ‎r‎ می پردازیم که هر ‎-r‎مدول راست جمع مستقیم مدول های توسیعی است. ‎r-مدول ‎m‎ را توسیعی گوییم، هرگاه هر زیرمدول ‎m‎ در یک جمعوند مستقیم ‎m‎ اساسی باشد. ثابت می کنیم که چنین حلقه هایی دقیقاً از نوع متناهی نمایش، از نوع هم-موضعی راست، آرتینی دوطرفه و زنجیری راست (نه لزوماً زنجیری چپ) می باشند و هر ‎-r‎مدول راست جمع مستقیمی از مدول های یکنواخت است. حلقه های کوته‎ و حلقه هایی که مدول ها روی آن ها جمع مستقیم مدول های توسیعی است، ارتباط نزدیکی به هم دارند به همین منظور در این پایان نامه به بررسی هر دو نوع حلقه در کنار هم پرداخته شده است.

منابع مشابه

حلقه ها و مدول های fi-توسیعی

یک مدول را fi-توسیعی می نامیم اگر برای هر زیرمدول تماما پایای آن مانند n یک زیرمدول جمعوند مانند p موجود باشد به طوری که n در p اساسی باشد. به عنوان مثال هر میدانی fi-توسیعی است. در این پایان نامه به مطالعه ی خواص این مدول ها پرداخته می شود. به خصوص یک تجزیه ویک ماتریس نمایش برای حلقه ی r که به عنوان r-مدول راست و چپ fi-توسیعی است بیان می شود. همچنین روابط بین این مدول ها و مدول های بئر بررسی م...

حلقه ها و مدول های قویا fi-توسیعی

زیرمدول k ازm را تماما پایا گوییم اگر برای هر ? عضو (m)endr، (k)? زیرمجموعه k باشد. از جمله زیر مدول های تماما پایا ، زیر مدول های تکین می باشند و هر زیر مدول تماما پایا از یک مدول تزریقی ، شبه- تزریقی می باشد. زیر مدول های تماما پایای حلقه r به عنوان r-مدول دقیقا ایدال های r می باشند. مدول m را قویا fi-توسیعی می نامند اگر هر زیر مدول تماما پایای m در یک جمعوند تماما پایا، اساسی باشد در این پای...

زیر مدول های ضعیفاً اول و حلقه هایی که همه ایده آل آن ضعیفاً اول است

در این پایان نامه ابتدا حلقه های را (نه لزوماً جابه جایی و یکدار)که همه ایده آل های آن ها ضعیفاً اول است مطالعه می کنیم سپس شرایط لازم و کافی برای این که حلقه دارای این ویژگی باشد را بیان می کنیم و همچنین مثال هایی با ویزگی مذکور ارایه می نماییم، سپس به بررسی ساختار حلقه های جابه جایی دارای این خاصیت می پردازیم . در ادامه زیر مدول های اول و ضعیفاً اول را تعریف کرده و روابط بین آن ها را بررسی می کنیم.

15 صفحه اول

روی چه حلقه هایی هر مدول تصویری جمع مستقیمی از مدولهای متناهی تولیدشده است؟

در این پایان نامه حلقه هایی را مشخص می کنیم که روی آنها هر مدول تصویری جمع مستقیمی از مدولهای متناهی تولیدشده است، و مثالهایی متنوّع از حلقه هایی با، و بدون این ویژگی ارائه می کنیم.

15 صفحه اول

حلقه هایی که هر مدول هم منفرد روی آنها تصویری است

در این رساله به مطالعه حلقه هایی می پردازیم که هر مدول هم منفرد روی آنها تصویری است.

تعمیم هایی از حلقه ها و مدول های منظم

تعمیم هایی از حلقه ها و مدول های منظم در این پایان نامه چندین تعمیم از حلقه ها و مدول های منظم به مدول ها معرفی و مورد مطالعه قرار گرفته است. به عنوان یک نمونه از این تعمیم، به آسانی می توان که یک حلقه ی جابجایی منظم است اگر و تنها اگر هر ایدالش اشتراک ایدال های ماکسیمال است و ما تعریف می کنیم یک مدول هیلبرت کلاسیک است اگر هر زیرمدول اول کلاسیکش اشتراک زیرمدول های ماکسیمال باشد.

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه صنعتی اصفهان - دانشکده ریاضی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023